Eleanor & Park | Boek review

Voor kerst kreeg ik van mijn opa en oma een Kobo e-reader. Blij als een kind in een grote snoepwinkel was ik. Ik moet wel toegeven, ik zat het hele jaar 2015 in een leesdipje. Wel kocht ik telkens nieuwe boeken die ik graag wilde lezen, maar het kwam er niet van óf ik deed erg lang over één boek wat erg zeldzaam is bij mij. Maar toen ik een e-reader kreeg, was het lezen geblazen. Het eerste e-book dat ik kocht, was Eleanor & Park van Rainbow Rowell. En toen ik eenmaal begon met lezen, kon ik ook niet meer stoppen. Review waardig, dus!

Het prachtige en tijdloze liefdesverhaal van twee buitenbeentjes tijdens een schooljaar in 1986. Eleanor en Park zijn personages bij wie de lezer dicht op de huid zit. De twee kunnen niet met en niet zonder elkaar. Dit boek ademt liefde; de belachelijkheid en onontkoombaarheid van liefde, maar ook de kracht en energie die uitgaat van houden van. Die eerste liefde die hartverscheurend kan zijn en je tot wanhoop kan drijven. Het einde is onverwacht en compromisloos, wat maakt dat je meteen opnieuw wilt gaan lezen.

Bron: Bol.com

Dat was even in het kort waar het boek over gaat. Als je het boek ''The Fault In Our Stars'' van John Green ook zo goed vond, moet je echt ''Eleanor & Park'' lezen. Beiden personages verschillen totaal van elkaar. Eleanor is een beetje gezet, draagt jongenskleren, heeft knalrood krullend haar en valt nogal op. Park is zelf ook, net als Eleanor, een buitenbeentje. Hij houd van stripboeken, punkmuziek en is zelf ook erg stil. Als Eleanor op haar eerste schooldag op haar nieuwe school naast Park gaat zitten in de schoolbus, veranderd langzamerhand alles. Geleidelijk worden ze elkaars ''eerste liefde''. Maar het gaat allemaal niet zo soepel. Eleanor heeft een agressieve stiefvader en leeft heel erg in armoede. Zo moet ze één kamer (met daarin maar één stapelbed) delen met nog 4 andere broertjes en zusjes. Ze wilt ook niet te veel vertellen aan Park. Park daar in tegen woont in een mooi en net huis en komt niks tekort. Alleen is zijn familie wel erg van het perfectioneren en is de vader van Park erg opdringerig. Dit boek geeft een goed beeld van eerste liefdes. Ik kon mezelf er namelijk helemaal in herkennen, hoe ik mij voelde toen ik net samen was met mijn vriend waar ik nu inmiddels al 3 jaar mee samen ben. Mijn eerste liefde. De eerste keer elkaars hand vasthouden. Elkaar aankijken. En natuurlijk de eerste zoen. In eerste instantie wist ik niet wat ik moest verwachten omdat je de ene keer in het hoofd zit van Eleanor en de andere keer in dat van Park. Zoiets had je namelijk ook in het laatste boek van Divergent: Allegiant en ik stoorde mij er toen mateloos aan omdat ik soms de weg kwijt was. Maar bij dit boek ging het lezen juist heel erg rap. Ik vond het zelfs leuk! Je leest hoe ze langzamerhand verliefd worden op elkaar en wat er allemaal in hun omgaat als ze bij elkaar zijn. Ik heb het boek trouwens in het Engels gelezen, dat vind ik altijd het leukst. Het einde was erg onverwachts en maakte mij best verdrietig, maar daardoor had ik juist de neiging om het boek opnieuw te gaan lezen. Soms was het boek wel voorspelbaar, maar dan gebeurde er al snel weer iets wat je niet had zien aankomen.

Ik moet wel zeggen, dat het boek Eleanor & Park ook enorm gehypt is. Maar het is de hype dubbel en dwars waard. Want wat een geweldig boek is dit. Ik kon werkelijk waar niet stoppen met lezen (en dat terwijl ik in een leesdipje zit). Ik denk dat dit ook komt door mijn nieuwe e-reader. Steeds meer ben ik geneigd om hem erbij te pakken en even te gaan lezen. Wat voor cijfer ik het boek zou geven? Een dikke 8. Ik kan iedereen dit boek aanraden als je je verstand even op nul wilt zetten en optimaal wilt genieten van een heerlijk liefdes verhaal.

Ken jij dit boek al?

12 opmerkingen

1. Het klinkt nog leuk ook! Ik ben zelf totaal geen boekenwurm, maar als ik dit zo lees zou ik zo een boek willen gaan lezen. Misschien moet ik er toch maar eens aan beginnen, hihi! Lijkt me wel enorm handig zo'n Kabo e-reader.

BeantwoordenVerwijderen