Bedrijven: hoe je dus NIET met bloggers omgaat!

Als je als blogger steeds vaker word benaderd door bedrijven die geïnteresseerd zijn in een samenwerking, kom je geheid ook wel eens in aanraking met een bedrijf die onwijs laks is in alles. Maar dan ook echt alles. Zo heb je bedrijven die niet goed zijn in het onderhouden van contact met een blogger, die (zodra het gesponsorde artikel online staat) niks meer van zich laten horen of je krijgt uiteindelijk niet wat je wel is beloofd. Ga zo maar door. Dus, mocht je ooit een keer in aanraking komen met een bedrijf dat overduidelijk niet met bloggers om kan gaan: stuur gerust dit artikeltje naar ze door :)


1. Contact is key.
Als ik word benaderd door een bedrijf vind ik het altijd prettig als er goed contact is. Zodra een bedrijf rustig weken (of maanden) de tijd neemt om te reageren op mijn mailtje, dan verlies ik het vertrouwen in het bedrijf én de samenwerking al. Als je als bedrijf van plan bent om een blogger te benaderen, zorg er dan ook gewoon dat het contact in orde is en dat er doordeweeks altijd iemand aanwezig is die eventuele mailtjes kan beantwoorden (ik bedoel, kom op. Het neemt max. 1 minuutje van je tijd in beslag?!). Natuurlijk kan het voorkomen dat het chaos is binnen jullie bedrijf of de contactpersoon is op vakantie, maar laat dat dan ook op z'n minst weten. Dan kunnen wij daar ook weer rekening mee houden.

2. Geen interesse meer? Laat het dan eerlijk weten.
Heb je een blogger benaderd, maar vind je achteraf de blogger toch niet geschikt voor de samenwerking of wat dan ook? Laat het dan gewoon eerlijk weten via een mailtje. Echt, we bijten gerust niet. En we gaan echt niet je huid vol schelden. Als je opeens maanden niks meer van je laat horen, weet de blogger ook niet waar hij of zij aan toe is.

3. Laat van je horen, ook als het artikel van de samenwerking al online staat.
Ik ben zo'n blogger die altijd een linkje doorstuurt van het artikel zodra hij online staat. Echter komt het bij mij vaak genoeg voor dat er helemaal niet meer op wordt gereageerd. Zo maakte ik ooit reclame voor een campagne van een bedrijf (ik noem geen namen). Ik zou er zelfs niks voor krijgen, maar ik had enorm mijn best gedaan op het artikel. Het contact was super, maar zodra het artikel online stond was het poef contact. Niet eens een bedankje, op z'n minst. Probeer een band op te bouwen met de blogger voor eventuele samenwerkingen in de toekomst. Dat vinden wij veel leuker dan dat wij worden gezien als een 'one night stand' en na 1 artikel al mogen oprotten.

4. ''Zoek maar wat leuks uit in onze webshop!''
Wellicht de meest voorkomende samenwerking tussen bloggers en bedrijven: spullen ontvangen inruil voor een artikel over het product. Zodra je dan zo'n samenwerking aangaat, komt het wel eens voor dat ze dan zeggen: ''Zoek maar wat leuks uit en dan sturen wij het naar je op!'' Maar wat ze er niet bij zeggen is: ''Maar het mag niet meer dan €10,00 kosten.'' Als ik dan iets mag uitzoeken op een webshop, dan kies ik ook uit wat mij echt leuk en/of handig lijkt. Zodra je dan iets duurders uitzoekt, krijg je niks meer van ze te horen. Want ja, ze hoopten natuurlijk dat je een goedkoop prulletje zou uitzoeken wat jouw blog totaal niet waard is. Veel bloggers worden toch op die manier gebruikt. Lekker goedkope reclame, terwijl de blogger in principe er veel meer aan hoort te verdienen. Dat begrijpen veel bedrijven niet. Er wordt altijd veel tijd gestoken in onze artikelen. Bloggers zijn meer waard dan een telefoonhoesje van €10,00.

5. Hou je gewoon als bedrijf aan je afspraken.
Als ik mij ergens wel aan kan irriteren, zijn het wel bedrijven die zich niet aan hun afspraken kan houden. Bij mij is het nu al eens voorgekomen dat ik een bepaald bedrag zou krijgen inruil voor een artikel. Zodra het artikel online stond en ik het linkje had door gemaild, hoorde ik nooit meer wat van ze. Kortom: ik werd gewoon gebruikt. Dus, bedrijven, als je een goed imago wilt behouden: houd je aan je afspraken. Vaak wanneer ik door een (nieuw) bedrijf word benaderd, vraag ik naar ervaringen van andere bloggers met het betreffende bedrijf. Als ik dan te horen krijg dat het bedrijf zich niet houd aan haar afspraken, dan is het klaar. Bloggers delen een hoop met elkaar. We delen goede, maar ook slechte ervaringen. Keep that in mind. Als jij als bedrijf een blogger onterecht behandeld, dan komen andere bloggers dat ook te weten en dan is er de kans dat ze de samenwerking niet met je willen aangaan.

Al met al vind ik nog steeds superleuk om benaderd te worden door bedrijven voor een samenwerking. Gelukkig overheersen de goede ervaringen, maar de minder goede ervaringen blijven niet leuk. Helaas zijn het de afgelopen tijd minder goede ervaringen geweest, maar ik hoop dat daar verandering in zal komen.

Heb jij zelf nog een mooie aanvulling?

Liefs,
Chelsey



9 opmerkingen

  1. Heel goed geschreven, je hebt groot gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh yeah, heel toevallig is mijn artikel hier voor ook ingeplant. Ik ben heel benieuwd of het dan gaat doordringen haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wat toevallig! Ik ben benieuwd naar wat jij erover te zeggen hebt :)

      Verwijderen
  3. Het is inderdaad zo belangrijk dat ze gewoon duidelijk zijn. Zo moeilijk is het toch niet? haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kennelijk vinden ze het wel heel erg moeilijk haha. Ze zouden eigenlijk cursussen voor ze moeten organiseren

      Verwijderen