The Girls van Emma Cline | Review

Ik begin eindelijk uit mijn leesdipje te komen. Voor Kerst had ik het boek The Girls van Emma Cline gekregen. Dit boek gaat over de volwassen Evie die terugkijkt op de zomer in Californië, 1969 toen ze nog een tiener was. Sex, drugs, geweld en een commune. Zo kan je het verhaal het best omschrijven. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder voor de review.

Bron: Kaboompics

THE GIRLS - EMMA CLINE

De inmiddels volwassen Evie Boyd wordt geconfronteerd met haar jeugd uit de jaren '60. Haar ouders zijn gescheiden en haar beste vriendin laat haar zitten. De 14 jarige Evie voelt zich buitengesloten en rusteloos, totdat ze in aanraking komt met de 19 jarige Suzanne die haar meeneemt naar een commune in de buurt van San Francisco. Een commune is een gemeenschap waar alles gezamenlijk wordt gedaan. Alles wordt met elkaar gedeeld. Daar ontmoet Evie de leider, Russel. Ze raakt volledig in de ban van de commune en wordt verliefd op Suzanne. Haar zomer stond ik het teken van stelen, feesten en drugs. Ze voelt zich geaccepteerd door de gemeenschap en veranderd als persoon. Russel wilt graag muzikant worden, maar zodra een contract met popartiest Mitch niet meer doorgaat, wilt hij wraak nemen. En dan gaat het goed mis.

MIJN MENING

Ik had dit boek op mijn verlanglijstje gezet voor Kerst en toen ik hem had gekregen, begon ik er meteen in. ''Spellbinding... a seductive and arresting coming-of-age story.'' - The New York Times Book Review. Dat is wat op de kaft staat van het boek. Dat maakte mij wel erg nieuwsgierig. Het verhaal speelt zich af in de jaren '60, wat ik ook een heel interessante periode vind. Maar helaas, ik kwam heel moeilijk door het boek heen. Het boek leest niet lekker weg, gaat niet heel diep in op de personages en de desbetreffende periode. Dat vind ik jammer. Ik had graag meer gelezen over communes en die tijd. Pas op het eind werd het boek écht spannend. Maar ook daarover heb ik iets op te merken. Het einde, waar alles mis gaat, wordt niet beschreven vanuit de personages die erbij betrokken waren. Ook dat vind ik erg jammer. Ik zat al in een leesdipje, waardoor ik het lastig vond om dit boek erbij te pakken. Maar het verhaal zorgde ervoor dat ik er nog moeilijker doorheen kwam. Ik had eerlijk gezegd meer verwacht van dit boek. New York Times en andere schrijvers zijn lyrisch over dit boek, maar ik vind hem wel wat tegenvallen.

CONCLUSIE

Ik heb een dubbel gevoel bij dit boek. Het genre en die periode spreekt mij aan en vind ik onwijs interessant, maar het verhaallijn is moeilijk om doorheen te komen. Ik ben wel blij dat ik het boek toch heb uitgelezen, omdat het eind wel spannend was en ik daar sneller doorheen kwam. Maar verder vind ik het boek geen aanrader. In ieder geval, als je iets zoekt wat lekker makkelijk wegleest, moet je zeker niet dit boek kiezen.

The Girls van Emma Cline heb ik in het Engels gelezen en kan je kopen bij Bol.com

Heb jij The Girls van Emma Cline gelezen? Zo ja: wat vond jij ervan?

4 opmerkingen